tisdag 8 januari 2008

Viljans frihet

Jag kan inte släppa tanken på skapandet av min egen filosofi. Så idag mailade jag studievägledaren på filosofiska institutionen och förklarade mitt problem. Han sa att det fortfarande fanns platser kvar på kvällskursen "Viljans frihet", det kanske skulle passa mig? Taget! Sa jag.

Viljans frihet, 7.5 hp
När vi tänker tillbaka på något vi har gjort, tänker vi oss oftast att vi kunde ha handlat annorlunda. När vi befinner oss i en valsituation där något viktigt står på spel upplever vi att vårt val är öppet, att det inte på förhand är bestämt hur vi kommer att välja. Sådana tankar och upplevelser verkar förutsätta att vi har en fri vilja. Vad innebär det att ha fri vilja? Hur förhåller sig idén om fri vilja till determinismen, tesen att allt som händer är bestämt av tidigare orsaker? Är fri vilja en förutsättning för att vi ska kunna hållas moraliskt ansvariga för våra handlingar? I kursen diskuteras sådana frågor, och olika filosofiska svar på dem undersöks kritiskt.

(Det här kommer leda till något stort. Det känner jag på mig. Succén är nära!)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kan berätta redan nu. Slipper du gå. Finns ingen fri vilja. Ta en danskurs istället, en Buggkurs?

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mikael sa...

Du är bara rädd min vän. Rädd för att jag sparka din stjärt nästa gång vi polemiserar.