tisdag 29 januari 2008

Swedbank-Per

Swedbank-Per från stora staden är här på besök. Han ska medverka på Uniaden: den största årligt återkommande arbetsmarknadsdagen vid Umeå Universitet. Swedbank-Per ska stå vid någon slags monter och tala gott om Swedbank och bjuda på hårda karameller. Swedbank-Per ska locka matematiker, systemvetare och allsköns nördar att söka sig in i bankbranschen. Swedbank-Per är ju det levande beviset på att även tekniska fysiker kan lyckas, och dessutom göra det snabbt!

Imorse klev Swedbank-Per upp tidigt; duschade, åt frukost med korridorens vitryss, fyllde håret med pomada och klädde sig finfint. 

Jag vaknade av Swedbank-Pers framfart i rummet, och frågade om jag fick komma och hälsa på honom under dagen. 
"Nej," sa Swedbank-Per, "när jag tagit på mig kostymen, då känner inte vi varandra. Det vet du, det är sen gammalt."
Ja, det visste jag ju. Men man slutar aldrig att hoppas. 

Däremot lovade Swedbank-Per att han skulle ta en penna åt mig. En blyerts.
Jag längtar till Swedbank-Per kommer hem med min nya blyertspenna.

5 kommentarer:

Anton sa...

Själv känner jag en Swedbank-Anders. Han är kontorschef, men avslutar alltid sina telefonsamtal med orden "Jamen skit ner dej då!"
Så ibland undrar jag om han fått sin position av misstag.

Mikael sa...

Dina kommentarer är roligare än inläggen.
För min del är det helt okej!

Avslutar Swedbank-Anders sina affärssamtal sådär, eller samtalen med sina kompisar? För Swedbank-människor är lite som kameleonter: de är en person på jobbet, och en helt annan privat.

Soffan sa...

Jag har en Swedbank-Jenny. Hon är en fin tjej. Snygg, trevlig och singel.
Jenny lagar god mat och bjuder gärna på vin.
Jenny är en av mina bästa vänner.
Undrar om inte min Swedbank-människa är den bästa...

Anton sa...

Haha, nej jag tror inte han avslutar sina kundsamtal så. Då hade nog Swedbank-Anders varit mer känd som McDonalds-Anders vid det här laget.

Mikael sa...

Sofia, så väldigt lustigt. Nästan otäckt.
Den Jenny du beskriver är exakt som min Per. Exakt. Gäller det alla Swedbank-människor? Är alla likadana?
Deras personalfester måste bli väldigt statiska. Men ofantligt trevliga.