fredag 11 januari 2008

Ännu en dag

Nu får det vara nog!
Tänker jag och stänger av väckarklockan efter att ha snoozat fem gånger. Eller var det fyra? Det är svårt att veta. Om jag knappar fram den ursprungliga väckningstiden kan jag lätt räkna ut hur många gånger jag snoozat. Men varför skulle jag vilja veta det?

Jag sätter mig på sängkanten och tittar på väckarklockan. Den är grå och blå. Jag köpte den på OKQ8 i Kramfors just innan jag flyttade upp hit. Det är sex år sedan, tror jag. Jag tänker att det är konstigt att klockan fungerar än. Flera gånger har den fallit i golvet så att plasthöljet gått i två delar. Men det är bara att trycka ihop den igen.

Jag stiger upp. Plockar upp tre kuddar från golvet och lägger dem på sängen. Sedan går jag in till badrummet. Kissar. Gult kiss. Borde dricka mer. Dricker lite vatten och tittar mig i spegeln. Mitt hår är snyggt struligt och jag tänker att det blir en bra hårdag iallafall. Alltid nåt. Ingen mening att förstöra den framgången med en dusch.

Slår igång teven. Morgonprogrammet är slut. Utbildningsradion ger mig känslan av att jag kastar bort mitt liv. Stänger av teven och slår igång datorn. Kollar mail och blogg och slår igång en låt.

Då plötsligt ringer väckarklockan igen. Jag hade inte stängt av den, bara snoozat en gång till.

Inga kommentarer: