fredag 18 januari 2008

En iakttagelse med genusanknytning

Nog är det väl ändå så att tjejer oftast benämner sin pojkvän med namn, medan killar gärna nöjer sig med ett mer anonymt tjejen när de talar om sin flickvän

Nu tänker jag bara på ytligt bekanta; folk man jobbar med varannan helg, eller arbetar med i samma grupp på lärarutbildningen. Personer vars pojkvänner/flickvänner man omöjligtvis kan veta namnet på. Trots det gillar tjejer att prata om dem, sina pojkvänner, men kallar dem bara vid förnamn, utan någon förklaring om vem det är, och man får helt enkelt gissa sig till att det är just deras sambo eller pojkvän de talar om. (Oftast heter de Mattias eller Tobias och jobbar på Volvo.)

Om de är gifta raderas förnamnet och snubben benämns bara som: min man

Männen slutar kalla sin käresta för 
tjejen vid giftermål, och övergår till kärringen. Det finns inga mellanlägen. Tro mig, jag har stått på OKQ8 i Kramfors och gjort noggranna undersökningar. 

Jag vet att jag kanske kliver på några ömma tår med ett sånt här inlägg. Men märk väl att det bara är generaliseringar. Det är ju dem jag lever för, generaliseringarna. Jag iakttar, sedan dömer jag. Väldigt snabbt. Och jag drar alla med i fallet: om en kille från Sollefteå gör något dumt, då är alla män, samt alla från Sollefteå, jävligt dumma. 

3 kommentarer:

Soffan sa...

Förr, när jag var ung och vild, tyckte jag alltid att folk som kallade sin kärlek för "Min sambo" lät så jävla stela och okära. Nu när jag har blivit stor, och pratar om Tobbe med folk som inte känner mig så väl, kallar jag honom alltid för "Min sambo". Hur rostig är jag egentligen???
Nåja, detta mest för att dementera att tjejer alltid bara säger "Tobias" eller "Mattias".
Å andra sidan... Jag kanske inte är tjej längre... Jag är en tant. Jag säger "Min sambo".

Mikael sa...

Det handlar egentligen om sättet man säger det på. Och ditt sätt har alltid varit rätt sätt. För du är en bra människa. Du och "din sambo".

Teg sa...

helt rätt!!!

jag tror även att kvinnor pratar om sina barn i högre utsträckning än män. på arbetsplatser och dyl.

det är bara fakta. tråkiga fakta, kanske. men så är det.