torsdag 13 september 2007

Soffsurfare

Nu har jag registrerat mig på couchsurfing.com, vilket betyder att jag får övernatta på andras soffor världen över, helt gratis. Det enda jag behöver göra är att erbjuda min egen soffa till resenärer som av någon ougrundlig anledning skulle leta sig upp hit. Men nu är ju min soffa utlånad till Idas kompis Viktoria, så jag blev tvungen att uppge hennes adress. Vad paff hon ska bli när det står två finniga holländare utanför dörren, med vandringskängor och gigantiska ryggsäckar, och kräver att få krascha på hennes soffa.

3 kommentarer:

Lars at Ejgde sa...

Unge man.
Det är inte alls som Du beskriver couchsurfing. CS handlar inte särskilt mycket om att få sova gratis hos "vem som helst". Det handlar om att få kunna möta människor i deras vardag och få dela deras kultur.
Dessutom krävs det en del av Dig som vill besöka oss.
Det finns rätt många medlemmar på CS i Umeå. Jag föreslår att Du tar kontakt med den och frågar dem om hur CS fungerar.

Mikael sa...

Gamle man.
Tack för denna lilla tillrättavisande klapp på huvudet.

Jag vet faktiskt mycket väl vad CS går ut på. Men förmodligen inte lika bra som Du. Jag gick inte med för utnyttja någon. Jag gick med för att en kompis just soffsurfat i Rom och rekommenderade detta sätt att resa, som ger så mycket mer än att bo på tråkiga hotell.
Och Jag hoppas att Jag inom en snar framtid får chansen att resa ut i världen igen, möta nya människor, och smaka på deras vardag och kultur.

Men Jag ska ta Ditt råd och kontakta en CS-person här i Umeå. Någon som bor inne i stan. Så Jag kan sova där efter jag varit på krogen. Jag har ju en bit hem, och taxi är ju så dyrt.

Godiva sa...

Vilka möten som uppstår!