måndag 17 september 2007

Men ibland gör jag ett försök

Hittar en dikt från 2005. Förvånas över hur lite som förändrats.

Trötta måndagar

Jag somnade efter lunchen en dag och vaknade ännu tröttare.
Det var måndag och jag hade just ätit blodpudding med mycket lingonsylt.
Sen somnade jag på min säng.
Med kläderna på.
En timme låg jag där, kanske lite mer.
Skivan hade stannat och jag klev upp.
Bryggde en kanna kaffe.
Tittade ut genom köksfönstret och såg en man på cykel.
Två kvinnor som skrattade tillsammans under den blekgrå himlen.
Jag fyllde en kopp och gick in till mig.
Läste en bok jag lånat på biblioteket.
Den var bra och jag levde mig in i den
Det enda liv jag upplevde den dagen.
Jag la ifrån mig boken och gick in i köket.
Såg andra personer där nere på den grusiga och blöta asfalten.
Fyllde en kopp till och värmde vätskan i micron.
Lite för länge så kaffet blev alldeles för varmt.
Brände mig på tungan, svor tyst och gick in till mig.
Drack upp kopp två men huvudet blev bara tyngre.
Nu började jag inse att det inte hjälper.
Inte idag.
Inte denna måndag.
Jag plockade upp boken och läste några sidor till.
Snart skulle jag vara hungrig igen.
Började fundera på vad jag skulle göra till middag.
Började fundera vad min vänner gör.
Började fundera vilka mina vänner är.
La ifrån mig boken.
Satt på en annan skiva.
Lät musiken fylla rummet.
La mig på sängen.
Började fundera på vad jag funderade på för tre år sedan.
Började fundera på vem jag var då.
Gick in i badrummet och borstade tänderna.
Tvättade ansiktet.
Klippte naglarna.
Tvättade ansiktet igen med kallt vatten.
Bytte T-shirt och slängde den utbytta i tvättkorgen.
Noterade att den var full.
Bokade tvättid.
Nästa tisdag klockan 10:00.
Skrev det på en liten gul lapp som jag snart tappar bort.
Läste några sidor till.
La den gula lappen som bokmärke.
Kanske kommer jag ihåg den då.
(En bra idé med tanke på mitt rådande tillstånd.)
Gick ut och kollade postfacket.
Ett brev, kontoutdrag från banken.
Alla mina uttag och insättningar det senaste kvartalet.
Det är fler av det första.
Går igenom för att se hur många jag minns.
Inte många, inte ens där det står vilken affär jag handlat på.
Funderar på om jag borde sätta upp en ekonomisk plan.
Funderar på om jag borde skaffa ett extrajobb.
Funderar på om jag borde skaffa ett jobb.
Kollar runt lite på Internet, på arbetsförmedlingen.
Klickar på länken för ”arbete utan krav på yrkesutbildning”.
Städare, tidningsutdelare, butiksbiträde.
Funderar på om jag borde skaffa yrkesutbildning.
Funderar på om jag borde gå på min yrkesutbildning.
Kollar mitt schema, det är föreläsning nu.
Funderar på om den på något sätt är annorlunda när inte jag är där.
Kollar igenom litteraturlistan över vad som ska läsas.
Tar på mig jacka och skor och går till biblioteket.
Det regnar lite.
Möter någon jag känner igen.
Sätter mig vid en av bibliotekets datorer.
Tar upp listan och söker.
Allt utlånat och minst en i kö.
Söker på Bukowski istället.
Försöker låna en diktsamling.
Kortet spärrat.
Frågar en bibliotekarie med kofta och brosch.
Jag har glömt att lämna igen två böcker.
Jag nickar.
Hon lånar ut den ändå om jag lovar att lämna igen böckerna så fort jag kan.
Jag lovar det och tackar så mycket.
Jag tar med mig boken och går hemåt.
Det regnar lite mer.
Går förbi affären.
Köper mjölk och frysta köttbullar.
Funderar på om jag har makaroner och ketchup hemma.
Köper makaroner.
Går hem och letar efter de försenade böckerna.
Hittar en.
Läser lite ur den jag lånade.
Läser lite ur den med gula tvättidslappen som bokmärke.
Går på toaletten och kissar.
Sätter på en kanna till.
Sätter på en skiva.
Sätter mig på sängen.
Funderar på om jag borde städa lite.
Ser damm under soffan.
Städar lite.
Dricker kaffet.
Utanför hörs grusmaskinen.
Funderar på om chauffören har någon yrkesutbildning.
Funderar på vad han gillar för musik.
Funderar på om det ens är en han.
Går in i badrummet och speglar mig.
Funderar på om jag borde klippa mig.
Funderar på om jag borde sälja teven.
Sätter på teven.
Går igenom kanalerna.
Kollar lite på en av dom.
Stänger av.
Funderar på om jag borde sälja teven.
Läser lite mer Bukowski.
Funderar på vad han gillade för musik.
Funderar på vad han hade för yrkesutbildning.
Funderar på vad han gjorde på trötta måndagar.
Lägger mig på sängen ett tag.

- Mikael Holmberg, april 2005

(Tur att poesin saknar regler. Annars skulle det verka lite konstigt att jag bytte tempus mitt i dikten.)

Inga kommentarer: