måndag 10 september 2007

Funderar på kriminalgenren

Tror jag ska skriva en kriminalroman. Som ett sidoprojekt. Bara för att testa.

Den ska utspela sig i en studentkorridor. Jag tror det kan vara den ultimata deckarmiljön, och vad jag vet har det inte gjorts förut. Romanen ska var utformad litegrann som Agatha Christies "Tio små negerpojkar" (som numer faktiskt heter "Och så var det bara en"). Genomsyrad av samma klaustrofobiska skräck bland korridorens inneboende som bland gästerna på Negerön när de inser att mördaren måste vara en av dem. Och samma ingående beskrivning av personerna och deras möjliga motiv till mordet, så att läsningen blir ungefär som ett parti Cluedo.

Jag har redan min mördare, motiv och mordvapen. Jag har även snickrat ihop perfekta studentkaraktärer för varje rum i korridoren. Alla potentiella mördare. Nu ska jag bara skriva ihop skiten.

Inga kommentarer: