tisdag 4 september 2007

Glada miner

På bara några dagar har det etablerats en skön stämning här i korridoren. Jag har inte bott här på ett år och nu känns det bättre än någonsin.

Idag åkte jag, Polisen, Anna och Sanna i Polisens bil till ICA MAXI. Vi delade kundvagn. Tjoade och tjimmade så att gamla tanter stirrade. Hoppade fram bakom charkdisken och skrämdes. La ner en enorm vattenmelon i vagnen och låtsades som ingenting. Tävlade om vem som fick längst kvitto. Kort sagt: vi hade en fin tid tillsammans.

Jag har kommit fram till att det blir roligare så, om man är öppen och glad, och inte så jävla svår.

Sedan lagade vi mat. Trängdes, slogs om kastruller och kastade grytlappar.

Polisen spontanfrostade av frysen med en stekspade och la en isbit innanför min tröja. Mycket uppskattat.

Sedan cyklade jag till en annan del av stan och talade med andra människor. Lite mer allvar. Djupare. Mer insiktsfullt.

Och jag har kommit fram till att det blir roligare så. Att prata med folk.

Nu sitter jag här på rummet med dörren på glänt. Sanna ropar: god natt Micke! Och jag svarar: god natt! Och allt är fint och jag tänker att det är bättre så här, och jag tänker att min sista termin i studentkorridor ska bli så bra jag kan göra den.

Men imorgon tar jag nog sovmorgon. Håller mig på rummet. Lyssnar på Townes Van Zandt. Övergången till mitt nya liv måste ske långsamt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha Mikael. Ingen har trott på att du är en störd ensling. Du gillar människorna. Erkänn.

ERKÄNN!

Ps.
Tjechov är så överskattad.

Mikael sa...

Jag hittade ett stycke om dig här i novellen "Stäppen" av Anton Tjechov:

"Han har en skruv lös...Han är en förlorad människa. Och jag begriper inte vad jag ska ta mig till med honom. Ingen tycker han om, ingen vördar han, ingen är han rädd för...Vet ni, han skrattar åt alla, han pratar dumheter, han står och koxar på alla. Ni tror mig kanske inte, men en gång då Varamov var här, sa Salomon sådana saker till honom att Varlamov slog till honom med piskan och mig med. Men varför skulle han slå mig? Är det mitt fel kanske att Gud berövat honom förståndet, då är det Guds vilja, men det är väl inte mitt fel!"

Gå till personalrummet och dra ett skämt vetja! Och kom inte hit och snacka skit om Tjechov igen. Din jäkla pajas!