måndag 3 september 2007

Mina muggar

Jag blev inspirerad av denne briljante bloggare och satt mig ner för att göra en egen lista. En lista över mina muggar. Jag har samlat på mig några under åren. Oviktiga och vardagliga dryckeskärl för allmänheten men betydelsefulla troféer för mig.

Jag har tio stycken. I kronologisk ordning:

1. The Boss-muggen
När jag först flyttade upp till Umeå 2002 bodde jag tillsammans med en klasskompis från gymnasiet. Vi gillar Bruce Springsteen. Därför köpte vi varsin svart mugg med ”The Boss” på. Vi tyckte nog det var kul. Då. Såhär i efterhand är jag inte speciellt förtjust i muggen. Mest för att det egentligen är en fantasilös presentmugg man ger till sin dryga chef som man smyghatar. Eller till sin fru/man om man har ännu sämre humor.

2. Illermuggen
Vi hade en inneboende. Vi kallade honom Illern för han satt aldrig still. Det gör han fortfarande inte. När han flyttade ut lämnade han lite prylar efter sig, bland annat en mugg.

3. Mikaelmuggen
Snart träffade jag en tjej och vi flyttade ihop. Som inflyttningspresent från en vän till henne fick vi två muggar: en med ”Mikael” på, en med ”Malin” på. Jag undrar om hon har kvar sin.

4. Camp Pepin-muggen
Sambolivet kvävde kärleken. Jag for till Wisconsin för att leva igen. Jobbade på ett sommarkollo. Där drack några av oss lägerledare kaffe efter varje frukost, lunch och middag. Ur vackra bruna muggar. Inte den mugg jag gillar bäst, men kanske det vackraste minnet.

5. Late Show-muggen
När lägerjobbet var slut tog jag, Colin, Gareth och Ray en Greyhound-buss till New York. Där gick jag och Ray på The Late Show with David Letterman. Jag köpte en mugg som souvenir. Min största mugg. Passar bäst till te, eller väldigt trötta dagar.

6. Blommuggen
När jag kom hem hyrde jag ett studentrum i andrahand. Därifrån tog jag med mig denna mugg. Enligt mig min tråkigaste mugg. Plockar bara fram den när jag får tio gäster eller fler. Men det händer ytterst sällan.

7. Universitetsmuggen
Tjejen som ägde rummet kom tillbaka och jag flyttade till ett eget rum i en annan korridor. Ida och jag blev ett par. En dag snodde jag med mig en rosa mugg från kaféet Tornet i samhällsvetarhuset. Som en protest mot deras fåniga påtårsregler.

8. Spanienmuggen
I slutet av sommaren åkte jag och Ida till Spanien; en vecka i Barcelona, en vecka efter kusten. Det var härligt. I en liten kuststad köpte jag denna gröna mugg av samme man som hade tillverkat den. Min favorit.

9. Corkmuggen
Ett år senare åkte vi till Cork på Irland över sommaren. Jag jobbade som parkeringsvakt och Ida som datorskärmsputsare på Apple Computers. Vi bodde först med ett franskt par, sedan flyttade vi till ett billigare ställe som vi delade med två irländare, och två polskor. Ifrån det skitiga men charmiga huset tog jag med mig denna mugg. Den luktar fortfarande Barry’s te och torra kakor från Tesco.

10. Limerickmuggen
Denna lilla koppliknande mugg fann jag på ett bord på skolpuben vid universitetet i Limerick. Där pluggade jag som Erasmus-student förra hösten. Därifrån fick jag även med mig sex stycken ölglas. Kanske min snyggaste mugg, men inte så praktiskt. Man får knappt in pekfingret i örat.

3 kommentarer:

Soffan sa...

Fan Micke, jag känner igen alla dina muggar fram till Barcelona-muggen. Den där blommiga brukade jag dricka ur när jag skrev min ex-jobb. Jag drack alltid förmiddagskaffe ur den och åt ett päron till. Framför datorn. Och nu har du den. Jag tycker om den. Den skrev ju fan halva mitt ex-jobb. Ta hand om den. Även om det är sjukt ful.
Roligt med muggar. Det var en riktigt bra grej faktiskt.

Mikael sa...

Jag kan inte lova något, men jag ska överväga att döpa om den till Sofiamuggen.

Men som sagt, inget bestämt.

bersa sa...

Kaffet smakar bäst i Spanienmuggen. Tätt följd av Camp Pepin. Tror att det beror på de tjocka kanterna.