måndag 24 september 2007

Ge mig tuffa böcker om tuffa lärare!

Jag blir påverkad av det jag läser. Om jag verkligen gillar romanen kan det närmast likna hjärntvätt. Tjurfäktning till exempel, det är barbariskt djurplågeri. Men efter ha läst Och solen har sin gång finner jag det fascinerande och fantastiskt, och skakar huvudet åt djurrättsaktivisterna.

För att återfå lusten att undervisa behöver jag därför böcker som framställer läraryrket som något ädelt, romantiskt och intressant. Och gärna lite sådär bohemiskt coolt.
Har ni några tips?

För jag blev verkligen inte sugen efter ha läst Illusionisten. Huvudpersonen arbetar som lärare, och avskyr det. Såhär beskriver han atmosfären i lärarrummet:

"Leda, livets förlamande årliga förutsägbarhet hängde som ett moln över kollegiet. Och det var riktig leda, inte min moderna spleen. Ur den strömmande floskler, hyckleri och den sortens vanmäktiga vrede som karakteriserar de gamla som vet att de har misslyckats och de unga som anar att de kommer misslyckas. De äldre lärarna var som levande döda; med några fick man en sorts svindel...åtminstone började det kännas så under min andra termin."

Men detta gäller väl bara för engelska medelklasskolor, eller?

3 kommentarer:

Strindbergs Ande sa...

jag har fått nervösda ryckningar i mitt vänstra ögonlock.

Jag tycker du ska se filmen Hets om du vill bli peppad att bli lärare!

Strindbergs Ande sa...

Men läs teacherman då? Har du läst den? Den är ju bra.

Mikael sa...

Sant! Hur kunde jag glömma den?

Och på något konstigt sätt var även Half Nelson ganska inspirerande.