tisdag 7 augusti 2007

Jag skulle lika gärna kunna vara i Spanien

Jag sitter på balkongen i bara boxerna och läser en pocketbok jag köpte på Kulturhuset. Det är varmt och jag är rädd att limmet i bokryggen ska smälta och att sidorna ska lossna. Det gillar jag inte. Jag lägger ifrån mig boken, i skuggan.
Jag tänker på Astrid Lindgren. Vilken fantastisk människa hon var. 1995 tog hon tag i hängslerna på en skinnskalle och sa till honom att sluta "skinheadsa".
För att inte tala om alla de där böckerna hon skrev.
Jag dricker vatten. Det har blivit varmt av solen. Jag låter det rinna ut ur munnen, ned på bröstet där det finner sin väg genom håret ned till naveln. Där bildas en liten damm. Jag släpper på mer vatten och dammen svämmar över. Mina boxer blir blöta. Det ser ut som en flod på min mage. En uttorkad flod.

Inga kommentarer: