torsdag 16 augusti 2007

Insomnia

Det är officiellt: jag kan inte sova.
Jag vill inte väcka någon så jag talar med bloggen. Min trognaste vän.

När jag inte kan sova tänker jag att det är något fel. Som när jag inte blir hungrig när det är dags för middag. Då tänker jag att det är något fel på kroppen, i synnerhet magen, och förbereder mig på att bli sjuk. När jag inte kan sova tänker jag att det är något fel i huvudet. Att jag håller på att bli galen. Det är inte helt omöjligt. Möjligheten förefaller i det närmaste tilltalande. Nästan som en nödvändighet för att kunna njuta av livet. Ju äldre jag blir desto mer ser jag det som min enda chans. Att bli galen alltså.

Jag ligger här och tänker på människor. Det är så många jag inte känner. Det är inget fel på mina existerande vänner, men jag kan inte riktigt släppa tanken på att av de över sex miljarder människor där ute borde finnas någon som jag skulle komma riktigt jäkla bra överens med. Någon med samma humor, samma musik- och boksmak, samma värderingar och känslor till livet, samma allt. Jag i en annan skepnad. Det skulle nästan vara kusligt.

Jag försöker komma på orsaker till varför jag inte kan sova:
- Jag sov en stund efter middagen
- Jag spelade tennis och har inte varvat ner än
- Sängen är för smal
- Det är varmt och kvavt
- Jag störs av regnljudet (nej det är ju skönt!)
- Jag är stressad inför nåt (knappast!)
- Jag är ensam

Det sista la jag bara till för att vinna sympatier.

Tomheten. Jag kommer fram till att tomheten måste vara den främsta orsaken.

När jag inte kan sova tänker jag på alla de stora, och hur de hanterade samma problem under sin tid. Vad gjorde Ivar Lo-Johansson, Émile Zola, Anton Tjechov och Pär Lagerkvist när de låg sömnlösa?
De satt sig upp och skrev förstås. Om man ändå hade karaktären. Eller så tog de en lång promenad i regnet. Det hade definitivt Dickens gjort.
Men inte jag. Jag ligger bara här och tycker synd om mig själv.

Nu gör jag ett nytt försök.
God natt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Micke! Kul att du bloggar igen! Hade jag vetat att du skrev den här tiden på dygnet hade jag hört av mig! För mig var det omöjligt att sova inatt... Sista gången jag tittade på klockan visade den 4.21. Jag skyller på hosta, lite väl varmt täcke och mardrömmar om långbenta spindlar.

Mikael sa...

Det känns skönt att höra. Tråkigt förstås att man inte kan sova, men det känns ju bra att det finns andra som ligger och vrider och vänder på sig också.
Själv tror jag faktiskt jag slumrade in halv fyra. Så du vann. Eller förlorade.

Anonym sa...

Det var väl inte då jag var där du skrev? Eller?