torsdag 30 augusti 2007

Fyra idrottslektioner senare

Högstadieelever måste vara människofaunans bräckligaste släkte. Inte nog med de vanliga ont i huvud, mage eller hals. De dras även med mer avancerade åkommor som stukade fötter, brutna nyckelben och inflammation i knäet. Jag stötte till och med på en kille som påstod sig lida av rödkatt. Nu när jag kom hem googlade jag det här med rödkatt, eller röd katt. Hittade ingenting förstås.

Sedan har vi alltid de tre tjejerna som står i ett hörn och vägrar vara med. Så är det bara. De står på något sätt över det här med skolidrott.

Och jag älskar de små söta lapparna från mor eller far:
"Emelie har känt sig lite krasslig de senaste dagarna och behöver inte vara med på gympan idag."
Jag drömmer om att någon gång läsa lappen, hånskratta, riva sönder den och säga:
"Jag skiter väl i vad din jävla morsa säger! Här är det jag som bestämmer. Spotta ut tuggummit och spring fem extravarv!"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska säga: "Jag tror inte på något som blöder i en vecka utan att dö."
/is

Godiva sa...

personer som åtminstone försöker motstå tvångsmässig språngmarsch i grupp ska premieras / å

Anonym sa...

Bra kommentarer! Jag tycker att vi borde införa med mass-gymnastik ala Kina. Seriöst, det är ju ingen skillnad från friskis och svettis, och det är ju som alla vet helt underbart med friskis och svettis. Känslan av gemenskap över generationsgränserna. Seriöst.
/ j