söndag 24 februari 2008

Fotograf-David

Idag var Fotograf-David här. Fotograf-David studerar vid en fin fotografskola på Gotland. Fotograf-David är i Umeå på jobb, två jobb: dels ska han fota fotolegenden Sune Jonsson (det vore som att jag skulle skriva om Torgny Lindgren, samtidigt som Torgny själv tittade över axeln och granskade min kommatering). Dels ska Fotograf-David ta foton till en utställning under temat "Verklighet". Fotograf-David tycker att studentlivet på Ålidhem är verkligt på ett kargt och vardagsrealistiskt sätt, i sin smutsiga blandning av akademi och barnslighet. Därför släppte jag lös Fotograf-David i mitt rum och korridor, och gav honom full frihet. 

Ungefär samtidigt ville Vitryssen att jag skulle visa honom hur tvättmaskinerna fungerar. De är ju lite annorlunda än den tvättbräda och vedeldade tvättgryta han använder sig av hemma vid floden Njemen. När jag stod där och färgsorterade vitryska kläder smög Fotograf-David runt och fotograferade allt. Det kändes inte alls verkligt, bara absurt.

Sedan knackade vi på dörren till korridoren under min. De släppte gladeligen in oss när de fick se Fotograf-Davids fina kamera. Det kändes konstigt att befinna sig i den korridoren, eftersom den ser exakt ut som vår, men ändå inte. Som något av Kafka. 

Innan Fotograf-David gick ville jag visa honom Ulla Montans fantastiska författarfoton. "Vänta bara!" sa Fotograf-David och kontrade med Richard Avedons überfantastiska författarfoton. Surfa dit och njut!

Jag hoppas snart kunna lägga ut några bilder som Fotograf-David tog på Vitryssen. De blev riktigt bra. Han visade sig vara en naturbegåvning framför kameran. Ett stenansikte med ungdomlig mystik.

Inga kommentarer: