söndag 3 februari 2008

Coola böcker - en inte alltför nyskapande lista av en helt vanlig kille

För ett par veckor sedan blev jag ombedd av Siri att sätta ihop en lista över de bästa böckerna jag läst. Jag gjorde det på en gång. Sedan lät jag den samla damm ett tag, tills jag nu fattat mod och publicerar den. 
Jag har fokuserat mig på "coola" böcker. Jag vet inte riktigt vad jag menar med det, men det är liksom böcker man mår bra av, som man kan diskutera såväl på fest som på arbetsplats, och samtidigt känna sig cool, bevandrad och avslappnat intellektuell. Dessutom är de förstås rikigt bra, välskrivna och inte alls speciellt svåra (jag menar, JAG har ju läst dem!)

Jag kan förstås bara lista böcker jag själv läst, vilket betyder att det finns tusentals coola böcker som är olästa och olistade. Samtidigt har jag inte listat alla coola böcker jag läst. Mästaren & Margarita till exempel - en bok som ofta klassas som kult och cool - den har jag läst, men jag tycker absolut inte den passar in på den här listan. Ty den är tjatig och överskattad.
(De böcker med engelsk titel tycker jag man ska läsa på just engelska.)

Att skriva en sån här lista just nu blir ett sätt för lilla Trivialia att rätta sig i ledet: 2008 är ju nämligen bokens och litteraturens år! Vi är mitt inne i en bokboom - aldrig har det varit coolare att läsa böcker och prata/skriva om dem. Jag tror bloggandet har mycket att göra med detta; läsning och skrivning är plötsligt mycket mer tillgängligt och inte alls akademiskt och upphöjt. Och en av de bästa bokbloggarna är förstås Bokhora
På teve är litteraturprogrammen snart fler än inredningsprogrammen: Babel och Babel Special går redan på SVT, Läckberg och Rudberg håller på med något för TV4, och i samma kanal kommer Malou von Sivers snart med ett Oprah-inspirerat boksoffprogram. 
I DN kallas lördagens kulturdel numer för Boklördag, och i dagens Söndagsbilaga kan man läsa följande om den växande boktrenden inom mode och inredning: "Möjligen är bokmodet en vidareutveckling av den tidigare så uppmärksammade nördtrenden. Glasögonormen (ju fulare bågar, desto bättre!) kan liksom inte bli mer 2008 om han/hon dessutom sitter i ett bibliotek. Eller på något av alla de nyöppnade bokkaféer som nu passande poppar upp jämte trenden..." Ja, som till exempel nu till veckan, då Bokcafé Pilgatan slår upp dörrarna här i Umeå (vägg i vägg med den fantastiska bokhandeln Mingus). För att fortsätta på det lokala temat så har äntligen bokvetaren på Nöjesmagasinet City fått en helsida i tidningen, och går dessutom att läsa på internet. Och igår avslutades årets LITTFEST här i Björkarnas stad. 
Tro mig, böcker är inne! Och vill ni också vara trendig och rätt tvåtusenåtta (på ett bra sätt), då ska ni tamefan läsa! Förslagsvis någon av dessa böcker:

Coola böcker som du bör ha läst om du vill bli min vän:
Roberto Bolaño - De vilda detektiverna (För varje dag som går blir jag mer övertygad om att jag aldrig kommer att läsa en bättre bok.)
Ernest Hemingway - Och solen har sin gång

Coola böcker om kämpande författare (min favoritgenre):
John Fante - Ristat i damm
Klas Östergren - Gentlemen

Coola böcker om och av sköna fyllon:
Charles Bukowski - Postverket
Hunter S. Thompson - The Rum Diary

Coola böcker om och av sköna galningar:
Luke Rhinehart - Tärningsspelaren
Allt av Sture Dahlström

Coola och smarta spänningsromaner:
Agatha Christie - Och så var det bara en (tidigare: Tio små negerpojkar)
Truman Capote - In Cold Blood

Coola böcker som förstörts av tråkiga svensklärare (eller andra auktoritära personer utan coolhet):
Pär Lagerkvist - Dvärgen
Hjalmar Söderberg - Doktor Glas
Émile Zola - Thérèse Raquin
Allt av Anton Tjechov

Coola böcker som är lite svåra, men otroligt insiktsfulla:
Albert Camus - Främlingen
Allt av Clarice Lispector

Coola biografier om coola personer:
Johnny Cash - Cash: The Autobiography
Levon Helm - This Wheel's on Fire

Coola böcker som övercoolifierats men är ändå värda att läsa (mest för att säga att man faktiskt läst dem):
Jack Kerouac - On the Road
J.D. Salinger - The Catcher in the Rye
Allen Ginsberg - Howl (en lång och fantastisk dikt som ska läsas högt, snabbt och gärna i berusat tillstånd.)

Coola böcker som berättar precis hur det är:
Carson McCullers - Hjärtat jagar allena
Per Johansson - Göteborg i päls

Coola böcker som hjälper dig att slipa ditt språk:
Philip Roth - Konspirationen mot Amerika (jag vet inte vad som gör hans meningar så perfekta och lätta.)
Gustave Flaubert - Madame Bovary (inte så tråkig som man kan tro, och språket är en lexikal dans på en sommaräng; Flaubert offrade ju sex år av sitt för att putsa den till perfektion.)

Jag är pinsamt medveten om den manliga dominansen. Jag skäms och vill ha hjälp med detta. Ge mig tips på coola böcker av kvinnliga författare! Det borde ju rimligtvis finnas lika många. Nightwood av Djuna Barnes till exempel, den hade jag velat ta med. Så jag kanske ska ta och läsa den nu.

Mycket nöje!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra, om än lite machotraditionell, lista! (Hey, du sade det själv...) Å andra sidan fick du med Carson McCullers, så du är förlåten för den manliga dominansen. :)

Roligt att du gillar oss, we aim to please!

/Bokhora-Helena

Marcus sa...

Mina favoritböcker: Harry Potter 2 och den när Hasse Alfredson förklarar hur man bränner löv, ris, kvistar och annat avfall i ett hörn av trädgården.

Alex sa...

Du är så hipp Mikael, får jag ta på dig?

Mikael sa...

Helena, tack för ett grymt bloggfenomen!
Och jag föredrar (egentligen inte!) termen heteronormativ.

Marcus, maila mig din adress så postar jag en bok. Såhär kan det ju inte fortsätta!

Alexandra, du får välja: dina 200 kronor, eller en kort beröring.

Anton sa...

Och sen avslutar man dagen mer Erlend Loes "Naiv. Super." så somnar man med ett leende på läpparna.

Teg sa...

stabil lista!

en del har jag läst, andra ska jag läsa.

Saknar egentligen bara en bok. Ture Sventon i London (så klart). Speciellt så här på självaste fettisdagen.

Marcus sa...

Alltså, vi har rätt bra med böcker här hemma, men det är bara jag som är för lat för att läsa. Jag får bättra mig.

Anonym sa...

Sedär! Nu fick jag mig en alldeles sprillans bra lista av dina bra-bättre-bäst-böcker! tackar och Bockar :)
/ Siri

Anonym sa...

så originellt.

Polyfoni Kakafoni sa...

De vilda detektiverna är slutsåld överallt. Snopet. Jag som hade sparat den till lovet.