måndag 4 februari 2008

Ammarnäs

Det bästa med att vara arbetslös är att man kan göra vad som helst, när som helst, så länge det inte kostar så mycket. Att åka till Ammarnäs kostar inte så mycket. Inte om någons farsa har en stuga som står tom däruppe, och någons morsa har en bil man kan låna.

Det bästa med Ammarnäs är tystnaden. Den är monumental. Den är inte som tystnaden mitt i natten i en stad som Umeå. Då hörs ändå något; ett lågt surr, ett brus, en bil, ett berusat skrik efter hjälp. I Ammarnäs hörs ingenting. I Ammarnäs hörs bara tystnaden, och ibland en skoter.

Imorgon tänder vi brasan, öppnar en låda rödvin och langar in lite Biggie Smalls eller Leonard Cohen i CD-spelaren. Och så låtsas jag att jag är något jag önskar att jag vore - en författare i exil.

Återkommer till helgen.

4 kommentarer:

Teg sa...

fy fan så underbart ändå!

hoppas du har med dig längdskidor?

Godiva sa...

Kom igen, du ÄR en författare!

Alex sa...

Jag har ett förslag! Mejla mig till alexandra@nojesmagasinet.se när du är tillbaka från författardrömmen!

Mikael sa...

Teg, nej. Jag äger tyvärr inga längdskidor. Det är synd och skam! Men det fanns att låna i stugan och jag kan stolt säga att jag åkte åtta kilometer! Det är mer än vad jag gjort de senaste åtta åren.

Godiva, tack! Men jag var oförskämt oproduktiv i veckan. Tystnaden paralyserade mig.

Alexandra, done and done!