onsdag 20 februari 2008

Ett kvällsbesök

Jag sitter i fåtöljen. Teven är på. Datorn är på. På bordet ligger ett par böcker uppslagna. Jag gör allt och ingenting på samma gång.

Då knackar det på dörren. Det är vitryssen. Som vanligt klädd i shorts och en tröja som är lika gul som hans pottfrisyr.

Han undrar om jag kan läsa igenom hans uppsats. En till. Den här handlar om hans hem. "Visst," säger jag och vinkar in honom i mitt rum.

Vi går igenom det han skrivit. Jag rättar till och förklarar. Han säger att han förstår allt jag säger men jag är tveksam.

Sedan kallpratar vi lite på engelska. Om fotboll och om kulturella skillnader mellan Sverige och Vitryssland. Efter en stund blir det tyst. Han står mitt på golvet och ser vilsen och slavisk ut. Han ser sig omkring och säger: "du har många saker" på sin bästa vitrysksvenska. Jag nickar. Sedan går han.

(Jag har börjat bokblogga förresten. Kolla in den här. Vi får se hur det går.)

Inga kommentarer: