torsdag 1 november 2007

Bloggbesökarchocken

Jag kämpar på med mina åttio besökare om dagen. Det är min trogna kundkrets, mina vapendragare. 80 stycken - en jämn och fin siffra. Och den har varit konstant sedan ett par månader.

Tills igår. Då brakade kurvan iväg till 215. Och idag ligger jag på 256 besökare. Plötsligt har jag klättrat till Sveriges nionde största litteraturblogg på bloggportalen.se.

Jag blev förstås fullständigt förbluffad.

Men sedan tog egot över: det var ju bara en tidsfråga till den stora massan skulle hitta mig. Eller hur? Snart ringer Aftonbladet, och efter några veckor där kommer Alex Schulman bli ihågkommen som en dokusåpakändis vid sidan av min magnifika och geniala gestalt.
Jag har en tendens att drömma mig iväg, att förstora saker, och göra det jävligt snabbt.

Jag hade nästan accepterat min publikframgång som min egen förtjänst, då jag efter lite kort detektivarbete insåg att en sjuttonårig modebloggare från Täby hade varit vänlig nog att länka till mig igår. Ett av mina inlägg hade tydligen fallit henne på läppen och vips hade hon (med sina 1200 unika besökare per dag) råkat förvirra ett par hundra vilsna slösurfare till min patetiska ursäkt till blogg.

Tack Bohemica! Det menar jag verkligen. Om du nu bara skulle kunde barmhärtighetslänka till mig en gång i veckan (fan, det skulle räcka med en gång i månaden) så skulle jag kunna hålla mig flytande på det glädjerus jag nu upplever.
Du vet att efter ha haft 250 glada gäster, då är det svårt att gå tillbaka till sina gamla 80. De har ju redan hört alla mina skämt, falska påståenden och arroganta utlägg om vårt kulturella förfall. Ärligt talat tror jag att de börjar tröttna.
Jag behöver nytt ungt blod som kan rädda detta sjunkande skepp.

10 kommentarer:

Teg sa...

du borde starta beef med en dokusåpakändis. när jag beefade med K-laz steg besökarna från 70 till 230. Men då beefen vad över så sjönk de igen.

Anonym sa...

Hahaha det var så lite så! Tycker du är en helfestlig kille, så jag länkar nog tillbaks snabbare än du tror...
klart att de 250 läsarna diggar dig och stannar kvar, man kan ju omöjligt sluta läsa din blogg när man väl börjat!

//Emelie

Unknown sa...

Jag är bara glad över att vara en av de åttio som varje dag troget besöker din blogg. När du blir känd ska jag skriva en bok om det!

"Inte en i mängden, utan en av åttio" ska den heta.

För övrigt skulle jag tycka att det var roligt om någon skulle kunna börja länka till mina kommentarer också!

Anonym sa...

Jag känner att den här intima salongsatmosfären börjar gå förlorad i detta veritabla folkmyller! Inte längre skriver du om ämnen som angår mig, nej du börjar tala till massan, prata ett språk som jag inte förstår, referera till städer jag inte känner till (som stockholm).

GLÖM INTE RÖTTERNA!

/en trogen kämpe som vacklar

Teg sa...

bohemica: du har rätt. man fastnar här!

Mikael sa...

Jag har tagit till mig dessa kommentarer och registrerat dem på min lista över mina "bästa läsare".

Jag gillar er, låt oss nu dricka vin!

Anonym sa...

jag tänker iallafall stanna.
du verkar inte vara annat än helt brutalt genialisk.

ehee, bli inte rädd, men jag tror jag älskar dig.

Mikael sa...

Jag blir inte rädd. Jag blir glad.

Anonym sa...

hur ser man hur många läsare man har här på blogspot? för profilvisning och daglig besökare är väl olika saker?

Mikael sa...

bloggtoppen.se