måndag 26 november 2007

Liveblogg från biblioteket

Sitter i ett litet upplyst bås.
Det är tyst. Bortsett från ett dovt mummel utifrån den stora salen där de glada människorna sitter och arbetar i grupp. Men de flesta har tagit lunch nu.
Jag har nyss ätit en banan. Jag har banansmak i munnen. Som så ofta.
Jag tittar ut. Det snöar lite, tror jag.
Arbetarna arbetar med att göra universitetet snyggare; mer modernt, mer tilltalande. För oss.
Det ser kallt ut.
En asiat knappar på en liten liten dator vid ett bås längre bort. Varför har de alltid så små datorer? Och varför höjer de aldrig sadeln på sin cykel eller växlar upp till en trögare växel? När de trampar går benen runt runt jättesnabbt men det kommer knappt framåt. Nästa gång jag ser en asiat på cykel ska jag stanna personen och tvångsväxla upp.
Är det här rasistiskt? Nej. Tänkte väl det.
Det var en rolig bild på Lars Lagerbäck i dagens DN. Det såg ut som att han portionerade ut en fis. Jag tänker på den roliga bilden på Lars Lagerbäck.

En gång, för något år sedan, när jag satt just här, så skrev jag en dikt. En dålig dikt. Jag undrar var den tog vägen.

Inga kommentarer: