fredag 12 oktober 2007

Jag - en stilguru vid elva

Häromveckan berättade jag om min brors samling av registreringsskyltar från hela världen. Såhär kunde bilderna se ut:

Mikael, elva år, 1993, i England, vid en bil från Guernsney.

Kläder:

Skor: snedtrampade och hårdknutna springskor av okänt märke. Passar till allt. Typ vartannat år åkte mamma och jag på Intersport och köpte nya. Det var en viktig dag i livet. Sedan på kvällen smög jag ut i farstun och tittade till det nya paret innan jag gick och la mig. Tyvärr tog det inte lång tid förrän de var bruna och snedtrampade igen, och det var två år kvar till nästa par.
Byxor: tre bokstäver: VCT! Skönt när man sitter och nöter röven mot bilsätet åtta timmar om dagen. Färgkoordinerade med skorna. Notera hur de smiter åt kring smalbenet och den vita strumpan.
Tröja: Äkta matchtröja. Svindyr! Från Glenn Hyséns tid i Liverpool FC. Inköpt under samma resa. Som sig bör köptes den alldeles för stor. Överdrivet stor. Och mina föräldrar fick rätt; jag kan ha den än, men den är väldigt noppig.
Keps: Adidas, fotbolls-EM 1992. En av mitt livs absoluta favoritkepsar. Skärmen måttligt böjd. Notera hur jag har den över luggen; man kammar alltså inte tillbaka håret och sen sätter på sig kepsen, nej, på med kepsen bara och visa stolt upp din pottfrisyr där under. Kuriosa: året efter blev kepsen stulen från mitt huvud i en stad någonstans i Polen. Min farbror Mats tog upp jakten men ramlade tyvärr just när han skulle greppa tag i en av rånarna (de var en liga på tre smågrabbar). Min bror, jag och pappa fortsatte. Till slut slängde de kepsen och fortsatte springa.

Accessoarer:
Midjeväska: en trotjänare. Liten och nätt. Maskulint svart och klädsamt lila. Innehåll: börs och godis.
Kikare: i militärgrönt fodral – coolt! Bra att ha när man spanar efter bilskyltar.
Klocka: digital, vad annars? Kolsvart. Gärna en bit ner på handleden, halvvägs upp till armbågen. Och självklart på höger hand. Spännet ska vara extralångt så att det flappar nonchalant.
Solglasögon: pilotmodell såklart. Inspirerad av Jerry Williams krogshow på Hamburger Börs. Signalerar: back the fuck up before you get smacked the fuck up!
Glasögonsnören: gula, lyser i mörker. Blir det jidder vill man inte tappa brillorna. Inspirerad av åttiotalets bibliotekskultur.

6 kommentarer:

Teg sa...

genialt!


hah ah ahha haha!

bersa sa...

Jag ska vara ärlig och säga att din bloggvecka började tveksamt. De sista dagarna däremot, har du varit formidabel! Jag skrattar aldrig för mig själv. Men nu har gjort det två kvällar i rad.

bersa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
bersa sa...

Förresten. Det måsta vara första gången maskulin och midjeväska används i samma mening.

Mikael sa...

Era kommentarer gör mig glad.

Tack!

Godiva sa...

Suck, det är bara jag som inte kan se bilden verkar det. Men beskrivningen räcker gott!!