onsdag 10 oktober 2007

Min vän Hemingway

Hemingway uppfann isbergstekniken, vilken gick ut på att man bara berättade en åttondel av historien (lika mycket som man ser av ett isberg). Det var meningen att läsarna själva skulle vara smarta nog att lista ut resten, genom att, som man säger, läsa mellan raderna. Stilen har även kallats hårdkokt och lakoniskt.

Han drog detta till sin spets när han ombads skriva en novell med bara sex ord. Inga problem svarade Papa och levererade denna rad:

For sale: baby shoes, never used.

Igårkväll talade jag och Fredrik om en kompis till honom. Hon bor i Umeå men han vet inte riktigt var. När vi tillsammans försökte lokalisera hennes lägenhet sa han såhär till mig:

Det tar fem minuter till sjukhuset med taxi.

Utan att veta om det producerade han en hårdkokt mininovell i bästa Hemingway-klass. Nu är det upp till oss intellektuella läsare att fundera ut resten av historien, och bakgrunden till denna taxifärd.

Teglund; droppa jobbet, du är ju en författare!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Var Hemingway också full ofta?

Mikael sa...

Ja. Från att han fyllt femton tills den dag han sköt sig själv.

Men om han gillade Liverpool FC, västkusthiphop och inlagd gurka vet jag inte.

Unknown sa...

Isbergstekniken. Tänk att Freud och Hemingway har en teknik ihop.

Teg sa...

mikael:

jobbet är så gott som droppat!

jag läser en kurs i praktisk svenska och försöker skriva korta, kärnfulla aforismer då och då.

kul att du tycker att jag skriver bra, men jag förstod inte riktigt hur jag passar in i detta inlägg om Hemingway...?

Mikael sa...

Jag tycker verkligen du skriver bra. Men just det här inlägget handlade om en annan Teglund, nämligen Fredrik Teglund.

Kanske en avlägsen släkting till dig?

Men som sagt, DU borde verkligen droppa jobbet och satsa på skrivandet.

Teg sa...

ja det var liksom det jag hade på känn.

att det inte riktigt handlade om mig...

men det är inte så många som heter teglund, tänkte jag.

vi är säkert släkt utan att veta om det, jag och den där fredrik.

Vem är han? och kanske framförallt: vem är DU mikael? Jag känner inte dig, men du verkar så bra, tycker jag.

Teg sa...

det är inte utan att man känner sig lite bortgjord nu.

trodde att jag var den ende teglund, som du kände och tog till mig av beröm som var riktad till en annan.

Mikael sa...

Jag tycker inte du behöver känna dig bortgjord. Det hade ju faktiskt kunnat handla om dig; det var ju inte så att du snodde åt dig oförtjänt beröm.
Sug nu åt dig komplimangen och skäms inte över det!

När vi var yngre diskuterade jag och den andre Teglund ofta hans ovanliga efternamn. Jag var lite avundsjuk, ville ju också vara unik. En annan polare påstod att det bodde en Teglund till på Risön utanför Sollefteå. I helvete heller! Svarade vi och frös ut honom.
Antagligen var han också bara avundsjuk, men kunde inte hantera det lika bra som jag, och var tvungen att sprida en massa befängda lögner.

Ack vilken svår fråga! Vem är jag? Jag kan icke ge dig ett tillfredställande svar ty jag vet icke själv.

”Finn en person som vet vem den är, och du har funnit en tråkig karaktär.”
- Mikael Holmberg

Men jag svarar gärna på mer detaljerade frågor.