tisdag 30 oktober 2007

Är gul en tjej- eller killfärg?

Jag har alltid hävdat att det är en killfärg. Mest för att jag som liten inte kunde hantera att min favoritfärg kunde vara en tjejfärg. Jag stod upp mitt på skolgården och slogs för den gula färgens (och min egen) maskulinitet.

Numer bryr jag mig inte om vilket kön min favvofärg har. Men jag skulle ändå bra gärna vilja veta.

För det här med att dela in färger i killfärger och tjejfärger är väl universellt, och fortfarande gångbart efter att man fyllt tio?

3 kommentarer:

Nilsson sa...

Tycker att gult framförallt är en glad festlig färg. Ljusgult är kanske inte så manligt medan mörkare gul, nästan gulbrun känns mer manlig, men kanske mindre festlig.
Beige är en gubbfärg!

bersa sa...

Efter några öl på Söder, tycker jag att gul är en killfärg.

Mikael sa...

En korrekt analys av Nilsson och Per påstår alltså att gult blir manligare ju mer alkohol betraktaren har fått i sig.

Intressant.

Vi kan nog alla komma överens om att färgen gul existerar i ett sorts gränsland.