torsdag 11 oktober 2007

Min mamma - en pedagogisk virtuos

Morsan är lågstadielärare. Egentligen speciallärare. När jag var liten hette det särskolelärare. Det gör inte längre. Då hände det ibland att hon tog med sig sin lilla grupp särskoleelever hem. Jag var jag typ fem år. Det var spännande och lite otäckt.

Numer har hon "vanliga" klasser.
Idag när jag åt middag satt hon och planerade morgondagens lektioner. Hon skulle introducera bokstaven Y för ettan. Hon sa att hon brukade använda sig av en låda där hon la något som började med den bokstaven. Sedan får eleverna gissa vad det kan vara i lådan.

När hon jobbade med bokstaven I lät hon lådan vara tom. Den innehöll alltså Ingenting. Jag tyckte det var stort av morsan; hon tog läraryrket till en ny nivå. Eleverna gissade som galningar, men ingen hade rätt. Till slut fick mamma visa vad som fanns i lådan; ingenting alltså, och lektionen blev plötsligt väldigt abstrakt. Då hon dessutom hade en kandidat på besök den dagen kände morsan såhär i efterhand att det var ett tveksamt drag ur pedagogisk synvinkel.

Strunt säger jag! Det var genialt.

1 kommentar:

Godiva sa...

Jag säger det samma, genialt!