söndag 14 oktober 2007

Sorsele - en döende ort

Sorsele tynar bort. Sorsele är Sveriges snabbast döende kommun. Nästan alla flyttar därifrån och ingen flyttar dit. Om femton år är Sorsele slut, tom, öde och ett minne blott.

Tråkigt.

Jag gillar Sorsele. Idas mormor bor i Sorsele. Jag har ätit påsklunch i Sorsele. Jag har bajsat i Sorsele. Jag har promenerat från mormoderns lägenhet till Konsum och tillbaka. Jag har handlat vin på Systembolaget och böcker på secondhandbutiken. Jag har andats Sorsele; andats in avgaserna från skotrarna längs Vindelälven och de hobbypimpade Volvobilarna efter landsväg 363.

Men nu är allt snart borta. Det finns inget hopp för Sorsele. Kanske borde man flytta dit, gå i täten för återbefolkningen av denna charmiga Lapplandspärla. Bli en Sorseleman. En inlandshjälte.

Är det någon som hänger på? Låt oss starta en liten koloni i Sorsele, en skaparkoloni, för folk med drömmar och visioner men inte orken att förverkliga dem mer än att skriva ned dem på ett papper, måla dem på en duk eller spela upp dem med diverse instrument.
Låt oss flytta till Sorsele och skapa!

Sorsele kan bli Sveriges Woodstock. Och du, jag och tre till kan bli Sveriges The Band. Allt vi behöver är ett övergivet hus som vi kan måla rosa. Vilket knappast lär vara ett problem att hitta i Sorsele.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, hade inte kunnat uttrycka det bättre själv...jag är med!