tisdag 2 oktober 2007

Mitt nya standardsvar på frågor som "ska vi ta en fika?" eller "följer du med ut ikväll?"

"För den intellektuelle är obrottslig ensamhet den enda möjligheten att bevisa något av solidaritet. Allt medspeleri, all mänsklighet som tar sig uttryck i umgänge och deltagande är bara ett sätt att dölja ett stillatigande accepterande av det omänskliga. Solidarisk bör man vara bara med människors lidande; minsta närmande till deras glädjeämnen är ett steg i riktning mot en atrofiering av lidandet."

Theodor W. Adorno måste verkligen ha varit en festlig prick.

5 kommentarer:

Teg sa...

hahahaha

Anonym sa...

haha, snyggt. Jag gillar annars Beckets variant också. Att bara sluta tala eftersom alla bara missförstår vad man säger. Det är så ödmjukt.

Teg sa...

jag gillar kurt cobains metod. skjuta sig i huvudet för att man är grunge.

Anonym sa...

Svara detta annars:

Må den dag då jag föddes förintas,
den natt då man sade: ”Ett gossebarn!”

Den dagen må bli till mörker,
må Gud i höjden inte fråga efter den
och inget ljus skina över den.

Må töcken och mörker kräva den åter,
molnen sänka sig över den,
förmörkelse slå den med skräck
Må den natten slukas av dunklet.
Låt den inte räknas bland årets dagar,
låt månaderna vägra den plats.

Varför fanns en famn som tog emot mig
och bröst som jag fick dia?

Mikael sa...

Bra metoder båda två. Men bibelcitat är bara galenskap.