måndag 29 oktober 2007

Vilken uppsats ska jag skriva?

Ponera att ni sitter i tandläkarens väntrum. På ett litet bord framför er ligger tre uppsatser. Det är all förströelse som erbjuds; inga Bamse-tidningar, inga korsord, inga affischer och inget lego. Bara tre uppsatser, alla inom ämnet litteratur.
Vilken plockar ni upp och ögnar slött igenom?

1. "Sydsatsgotik (Southern Gothic)" - Vad är det? Hur förhåller sig denna subgenre till den gotiska litteraturen från slutet av 1700-talet? Med speciellt fokus på Harper Lees To Kill A Mockingbird och Truman Capotes Other Voices, Other Rooms.

2. "Inte bara magisk realism" - En studie av den sydamerikanska litteraturen, med speciellt fokus på Julio Cortázars och Roberto Bolanos författarskap, och deras okonventionella berättarmetoder.

3. "Romanens död?" - Hur står sig den traditionella romanen i ett litterärt klimat som är alltmer metafiktivt och självbiografiskt? Vad är sanning och vad är fiktion? Och är det verkligen nödvändigt att göra en distinktion?

Tacksam för svar!

5 kommentarer:

Godiva sa...

1, 2, 3 skulle jag välja av nyfikenhet... men utan förkunskaper kanske jag inte skulle fatta någe, och i så fall är ju alt 3 det enklaste kortet?

Ser fram emot publiceringen i vilket fall!

Nilsson sa...

Jag skulle nog förmodligen plocka upp den med mest bilder i, eller den med roligast framsida..

Unknown sa...

Du kan ju fethajja att jag skulle ta nr. 3. Detta för att den är mera omringande, de andra känns alltför specificerade om du frågar en litterär lekman som mig själv.

Annars är nilssons råd starka.

Mikael sa...

Tack tack! Men det blir nog nummer 1 ändå. Jag kommer däremot flytta fokus till Carson McCullers författarskap istället.

Och kanske lägga in en snygg bild på framsidan.

Anonym sa...

Trean känns mest "tandläkarbesöksvänlig".