lördag 3 maj 2008

Ändrade planer

Ikväll skulle jag på grillfest. Blå himmel, stänkande sol, vänner och årets första grillfest. Ikväll. Så såg planen ut, tills för några minuter sedan. 

Det knackade på dörren. Jag öppnade och där stod Vitryssen, förstås. I sin hand hade han spelprogrammet för ishockey-VM. Han hade klippt ut det ur tidningen, och nu stod han där som ett lyckligt barn som just lärt sig läsa.

Eftersom han har en risig liten TV-apparat på sitt rum, som knappt får in statens kanaler, så undrade han om fick så hockeyn med mig. Jag hade helt förträngt hockey-VM, som man gör varje år, och tänkte absolut inte se matchen. Men han såg så liten och söt ut där han stod med sitt egenhändigt utklippta spelprogram, att jag inte kunde säga nej. 

Det blir alltså ingen grillfest; det blir pizza, öl och hockey: Sverige - Vitryssland, tillsammans med en livs levande vitryss. Hur ofta kommer det att hända?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra Mikael! Vilket ömsint porträtt av Vitryssen.

Min mest multietiska diskussion var om jag fick kalla kvartskiosken på pedagogränd för "Vi går till Kinesen". Jag fick invändningen att hon kanske inte var kines och föreslog "Asiaten" då sas att det inte borde vara relevant med etnisk tillhörighet. Det föreslogs "Peddan kiosken" - vilket jag inte tyckte var bra av uppenbara(eller hur?) skäl. Sedan kom "Kiosken på pedagoggränd" - men det är inget man slänger ur sig. Jag sa det klatschiga "KinaKiosken" men fick kontrat med "KvarterskiosKiosken" som faktiskt var vattentätt. Senare såg vi att den hette typ Qiun Trading eller nåt sånt.

Anonym sa...

oj lite fel där. Nu är det försent. Kom åt enter.