fredag 30 maj 2008

En flyttlektion

Under Umeås absolut största utekväll sitter jag inne och förbereder flytt. Det är sjunde gången på lika många år. Denna gång har jag lovat mig själv att vara sjukt organiserad (i de tidigare fallen har viktiga prylar alltid försvunnit, spårlöst och oförklarligt - som ena strumpan efter tvätt). Jag har skaffat obefogat många banankartonger. För att kunna packa ner saker som hör ihop, som kommer att användas och plockas fram ungefär samtidigt. Jag har lärt mig att det är bättre med halvfulla lådor med homogent innehåll, ännu proppfulla med en salig blandning.

Jag har märkt lådorna efter franska 1800-talsförfattare. Sedan har jag skrivit namnen på ett papper, följt av lådans innehåll. Hittills har jag fyllt två lådor:
Gustave Flaubert: DVD-spelare, filmer, böcker (album), Sonic, småtavlor
Jules Verne: Lågprioriterade böcker - kan med gott samvete stuvas undan i förrådet

Nu ska jag ta mig an Balzac. Där hamnar de fina böckerna.

Inga kommentarer: