tisdag 13 maj 2008

Dagens hjälte

För några veckor sedan rusade ett fyrtiotal maskerade personer in på skolan där jag arbetar och kastade vattenballonger på allt som rörde sig. (Hur det såg ut kan ni se här.) Vandalerna går på stadens andra stora gymnasium. 

Idag genomfördes en ny attack. Men den här gången stötte de på patrull. Ryktet hade nämligen gått att något var i görningen, och en av rektorerna på min skola hade ställt sig vid huvudingången; fast besluten att mota Olle i grind. Det lyckades. Såtillvida att eleverna inte tog sig in. Istället langade de alla sina ägg (japp, den här gången hade de ägg också) och vattenballonger på rektorn, som tapper och ensam stod där och sa: "Stopp! Hit men inte längre." Sedan kutade de därifrån, med svansen mellan benen och en elak rektor efter sig. 

När jag för några timmar sedan gick ut genom samma ingång såg jag hur dörrarna och väggen var fulla av äggkladd, och trappan upp var prickig av trasiga ballonger. Min beundran för rektorn blev inte mindre. Jag vill utnämna henne till dagens hjälte. För rektorn i fråga var en kvinna, något annat hade ni väl inte föreställt er?