torsdag 5 juni 2008

Lättpåverkad

Jag vet inte hur mitt liv skulle se ut utan böcker. Tråkigare förstås. Enformigt. Alldagligt och strukturerat. Inte så föränderligt som det är nu. Som ikväll, då jag återigen försöker härma huvudpersonen i boken jag för tillfället läser. Jag är hungrig men har ingen mat hemma. Ska ju snart flytta. Men istället för att köpa en liter mjölk till müslin jag redan har gott om, och en klase bananer, som den vanliga Mikael hade gjort, så köper jag två folköl och en påse chips. För det skulle Jimmy i Tredje stenen från solen gjort. Han vägrar jobba, och säljer sina skivor eller kläder för att ha råd med öl och mat. Jimmy är en vidrig slacker. Han äter oftast på McDonald's: En Bic Mac-meny med Cola utan is. Gissa vad jag åt till lunch idag. Jag vet. Jag är sån. Lättpåverkad. Låter böckerna styra mitt liv. Det är ju roligare så. Varierande på ett härligt schizofrent sätt. Och självklart köpte jag inte ölen och chips på kort eller med kontanter. Nej jag pantade burkarna under disken och fyllde ut med enkronor och femtioöringar som jag samlat i en burk i hallen - småpengar som blivit över från något av mina tidigare liv, då jag läste böcker med rika huvudpersoner. Till affären gick jag i shorts, tofflor och T-shirt för det känns som nåt Jimmy skulle ha gjort. Inte shortsen då, men ändå. Och stilen på det här inlägget, skitigt och inte alls så bra egentligen, är precis som den där fantastiska boken som ligger bakom mig med bara tjugo sidor kvar, bredvid den sista ölen som snart är slut. Undra vad jag ska sälja för att ha råd med en till? 

Inga kommentarer: