torsdag 5 juni 2008

Kanske något jag som svensklärare borde ha känt till

Vitryssen knackar på och frågar om jag vill dricka whisky med honom och hans tyske vän. Det vill inte Mikael. Mikael gillar inte whisky. Men det gör Jimmy, och ikväll är det Jimmy som bestämmer. Vitryssen och Tysken är fulla. De har redan satt i sig en flaska vodka, och två tredjedelar av whiskyn. På sängen i Vitryssens rum ligger ännu en tysk. Han är ännu fullare. 

Vitryssen ger mig ett glas, som egentligen är en skål, och häller upp whisky. Sedan börjar han prata om svenska flickor. De är ju så vackra. Tysken säger att de vackraste flickorna i Sverige bor i Göteborg och Luleå. Detta synar jag. Men han står på sig. Hävdar att detta är fakta, att det står så i deras kursbok. Jag skrattar och tror att han skämtar. Det gör han inte. Vitryssen hämtar deras bok, Svenska utifrån - Lärobok i svenska, och slår upp sida 168. Mycket riktigt finner jag denna information, i pedagogisk punktform, under kapitlet "Störst, minst och vackrast i Sverige":

Sveriges största sjö är Vänern. Den är 5585 kvadratmeter stor.

Sveriges minsta fågel är kungsfågeln

Sveriges äldsta stad är Sigtuna (från 800-talet).

De vackraste flickorna i hela Sverige finns i Göteborg. Eller Luleå.

De farligaste djuret är vargen. Den lever i Värmland och Norrland.

Den bästa åkermarken ligger i Skåne. 

Det populäraste bilmärket i Sverige är Volvo.


Boken är skriven av Roger Nyborg, Nils-Owe Petterson och Britta Holm, och ges ut av Svenska institutet, dit även synpunkter och eventuella anmälningar skickas. 

1 kommentar:

Anonym sa...

De är ju vansinniga..alla vet att procentuellt sett har Söderhamn flest vackra tjejer..