onsdag 16 april 2008

Mikael provar något nytt

Idag gjorde jag något helt vansinnigt. Jag köpte ett paket cigaretter.
"Bra så?" Undrade kassörskan.
"Nej, jag ska ha cigg också, ett paket Lucky Strike." Sa jag och försökte låta världsvan, men kände mig som någon annan, någon som absolut inte var jag.

Jag röker inte. Inte ens på fester. Och jag tänker inte börja heller. Så varför köpte jag cigaretter?

Som jag ser det finns det flera motiv bakom detta oväntade inköp:

- En förvrängd och försenad trotshandling. Jag smygrökte aldrig som ung. Jag skolkade inte från gympalektionen för att stå bakom elskåpet och vifta med en cigg mellan pekfinger och långfiger i ett desperat försök att verka vuxen. Ärligt talat har jag nästan aldrig rökt. Och jag tänker inte röka detta paket heller. Det var bara själva inhandlingsprocessen som tilltalade mig; jag köpte ett paket för att jag kunde göra det, i en slags trotshandling mot att jag nu är vuxen, och vill vara barn.

- Ett psykologiskt experiment. Jag vill se hur jag påverkas av att ha ett cigarettpaket i närheten. Det kan lätt framkalla en identitetskris; jag är ju inte en person som röker eller har cigaretter hemma, eller säger cigg istället för cigarett. Jag är en person som vet att cigarett kan stavas cigarett eller cigarrett - båda är rätt. Och en sån jävla tönt röker väl inte. Eller?

- Ett rutinbrott. Jag är livrädd för vardag, vanor, rutiner och bestämda tider. Nuförtiden är mina dagar alldeles för samspelta: uppstigning, bussresa, kaffe, lektioner, lunch, planering, lektioner, kaffe, rättning, bussresa, handling, middag, kaffe, bok/data/TV, sova. Genom att köpa ett paket cigaretter - något jag aldrig gjort förut - visade jag för mig själv att jag vägrar acceptera detta fasta livsschema.

- Nyhetens behag och upptäckarglädjen. Man ska ju prova något nytt varje dag. Brukar man inte säga så? Idag köpte jag cigaretter, imorgon blir det något annat. Kanske heroin, men mest troligt en rolig frukt, typ papaya. 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Om du tagit bort några kommatecken vet jag inte. Men visst har du bytt bild?

Mikael sa...

Det stämmer. Den där damen hade en konstig ram omkring sig som gjorde att hon tog onödigt stor plats.

Anonym sa...

Ett test i testet: kan du hålla dig från att ändra "spela ett party" till "spela ett parti" i den där texten nu när du vet att det står så?
/Nilsson

Anonym sa...

IG: Om du ändrar nästa gång jag kollar!
G: Ändar inte, men kan inte sluta tänka på det...
VG: Letar rätt på "spela ett party" i texten, men bryr dig inte...
MVG: Skiter i å kolla upp det, sover gott ändå!
/Nilsson

Mikael sa...

Aj fan! Men den klarar jag. Jag låter det vara. Det är ju ett ganska uppenbart slarvfel, och de klarar jag av att leva med. Dessutom låter ju "spela ett party" ganska fräckt, eller hur?

Men kul att du noterade det! Nu tänker jag inte scrolla ner och kolla det. Eller, ja, vi får se.

Anonym sa...

köp heroin. det är tufft.
/is

Anonym sa...

You just crack me up. Fan vad jag gillar den här bloggen!