onsdag 23 april 2008

Rättelse: Världens näst bästa bok

"Don Quixote, the tale of a Spanish knight driven mad by reading too many chivalric romances, was yesterday voted the best book of all time in a survey of around 100 of the world's best authors. In an honourable second place we find Swedish writer Einar Norelius with his horrifying story Petter and his 4 goats, about the heartbreaking relationship between a man and his colorful goats; forced by a prejudiced society to live isolated in a cabin out in the woods.
"Without Norelius," Norman Mailer comments, "there wouldn’t have been a Dostoevsky, Hemingway, Kafka, and definitely no Mailer."
Shakespeare’s Hamlet came in third."

Hela artikeln finns att läsa här.

2 kommentarer:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Hrm... Hamlet är underbart bra och min personliga favorit av Shakespeares pjäser, Petter och getterna har jag inte läst men hur f***n kan Don Quijote den urtråkiga riddaren som förmodligen dog av tristess vara världens bästa bok? Den är ju så tråkig så jag vet inte vad...

Kafka eller Dostojevskij hade passat mycket bättre där... Eller Coelho

Mikael sa...

Jag har förstås gjort mig skyldig till en liten förvridning av sanningen. Petter fanns tyvärr inte med på listan. Men Cervantes vann, det stämmer. Den är ju ganska rolig ändå! Eller? Idealisten och realisten och det där. Vänskapen. Och det är väldigt få författare som inte påverkats av den boken, eftersom den var först, därför hamnar den högst på listorna när de får rösta.

Och nu är ju smaken som baken, men jag tror faktiskt Einar Norelius skulle ha större chans på den listan än Paulo Coelho.