tisdag 4 mars 2008

Samband

För mig är lusten att skriva/blogga direkt relaterad till hur bra språket är i den bok jag för tillfället läser. Ju bättre (levande, rakt, enkelt) språk, desto mer vill jag skriva. För några veckor sedan läste jag Jenny Diski. Då ville jag skriva hela tiden. Just nu läser jag Maja Lundgren och känner mig inte lika sugen att skriva. Men det är en intressant roman, eller nja, mer en intressant nidskrift. Myggor och tigrar alltså. Den läser jag nu. Sådär ett halvår för sent. 

Likaså är min självkänsla direkt relaterad till hur bra jag trivs i byxorna jag för tillfället bär. Inte tröja, mössa eller frisyr. Bara jeansen. De måste kännas rätt. Annars är jag en liten obetydlig fjant till människa. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan fundera om detta inte är könsdiskriminerat, när det är TVÅ kvinnor!? Eller vad tror ni?
/is

Mikael sa...

Men aldrig blir jag så skrivsugen som när jag läser Hemingway. Det borde jämna ut saker och ting. En hel del.