tisdag 11 mars 2008

Saker vi pratar om i mitt nya liv

"Det har jag läst i Slöjdforum!"

Sa en av kvinnorna i mitt arbetsrum idag. Vi diskuterade teveprogrammet "Klass 9a". Ni vet där Sveriges bästa lärare tar sig an Sveriges värsta högstadieklass. 

Men det är tydligen fejk; det var en helt vanlig klass, inte extrem på något sätt. Bara sådär charmigt vild och galen som vilken nia som helst. Det hade hon läst i Slöjdforum - lärarförbundets tidning för pedagogik, slöjd, hantverk, design och mode. 

"Den artikeln måste jag ha missat." Sa jag.

2 kommentarer:

Polyfoni Kakafoni sa...

Min träslöjdslärare i mellanstadiet gjorde ett starkt intryck på mig och mina klasskamrater. Om du vill bli lika ihågkommen av dina elever kan jag tipsa om följande:

1: Odla ett skägg stort nog att gömma undan rasp och sandpapperskloss i (du får tolka temat så att det passar dina ämnen).

2: Kalla eleverna för "ungdomar" (gör starkast intryck om eleverna är lite yngre, 10-11 år, kanske inte funkar på gymnasiekids).

3: Ständigt prata om din sambo (fast fenomenet sambo är ju så vanligt idag att ingen längre bryr sig). Ordet sambo ska sägas med emfas, som att ni är lite speciella.

Jarmo träslöjdslärare - we will never forget you!

Mikael sa...

Tack för din tips! Jag ska tänka på dem imorgon.

Tyvärr har jag inget buskigt träslöjdsskägg. Jag har ett mer humanistiskt svensklärarskägg som knappt kan gömma ett gem.

Sambo har jag inte heller. Men det betyder ju inte att jag inte kan prata om henne.