lördag 8 mars 2008

Kort och menlös uppdatering

Situationen blev ohållbar i Kramfors. Jag var tvungen att åka tillbaka till Umeå. Ett beslut jag redan ångrar.

I köket stod det unga paret och packade upp varor. De hade varit och storhandlat. Jag menar det är ju ändå lördag! Vad annars kan man göra på en lördag förmiddag om man är tjugo år och in love? Jag ställer mig bredvid dem och börjar packa in matlådorna mamma skickat med mig. Det är inget jag skäms över, inte längre, kanske för fyra år sedan, men det där kommer man över. Man lär sig leva med självföraktet. 

Det unga paret diskuterar det nya diskmedlet; det är så starkt att man nästan får andnöd när man diskar. Men hon säger inte andnöd, hon råkar säga anknöd, och börjar skratta okontrollerat. Det gör killen med, och sedan spär han på situationens gulliga idioti med att göra olustiga ankljud - som en anka med andnöd. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Kan bara gå in till mig och lyssna på The Teenagers och sedan MABD. På obefogat hög volym. 

Jag fick åtminstone med mig Ulla-Britts Florida-mugg till slut. Så nu finns den som en av muggarna man kan välja mellan om man föräras en inbjudan hem till mig:
"Kaffe?"
"Nej."
"Te?"
"Ja."
"Ulla-Britts?"
"Ja."

Inga kommentarer: