söndag 30 december 2007

Det oundvikliga listinlägget

Såhär strax innan nyår blir vi tvångsmatade med årslistor. Och jag är ledsen mina vänner, men här kommer ett par till. Jag kan inte hålla mig. Det är ju så roligt att skriva listor, oavsett om ingen jäkel läser dem.

De bästa böckerna jag läst i år:

1. Roberto Bolaño – De vilda detektiverna (1998)
2. Philip Roth – Konspirationen mot Amerika (2004)
3. William Saroyan – Den mänskliga komedin (1943)
4. Martina Lowden – Allt (2006)
5. Haruki Murakami – Fågeln som vrider upp världen (1997)
6. John Fowles – Illusionisten (1966)
7. Sture Dahlström – Änglar blåser hårt (1961)
8. Klas Östergren – Fantomerna (1978)
9. Maria Sveland – Bitterfittan (2007)
10. Per Johansson – Göteborg i päls (2006)

Årets bästa låtar, utan inbördes ordning:
The National - Slow Show
Timbuktu - Fantasi
Maskinen - Alla som inte dansar
Band of Horses - Deflef Schrempf
Eldkvarn - Blues för Bodil Malmsten
Florence Valentin - Pokerkväll i Vårby Gård
Jamie T - Sheila
Laakso - Västerbron
Modest Mouse - Dashboard
Neil Young - Ordinary People
Shoud Out Louds - Impossible
Marie Lindberg - Trying to Recall
Slagsmålsklubben - Sponsored by Destiny
Soko - I'll Kill Her
Säkert! - Allt som är ditt
Wu-Tang Clan - The Heart Gently Weeps
The Shins - Phantom Limb
Tom Malmquist - I Suppose Hope Dies, But Man Doesn't

Och några gamla låtar jag spelat ofantligt mycket i år:
Bear Quartet - Put Me Back Together
Loudon Wainwright III - The Swimming Song
Tom Petty - Don't Come Around Here No More
Townes van Zandt (with Freddy Fender) - Pancho and Lefty
Townes van Zandt (with Calvin Russell) - Waiting Around to Die
John Phillips - Topanga Canyon
Totta Näslund - På väg igen
(Just i denna stund lyssnar jag på The Waterboys med And a Bang on the Ear. En klämmig bit som mycket väl kan hålla långt in i januari. I övrigt tror jag att 2008 blir ett förbannat fint musikår.)

Aah...jag känner mig ändå inte nöjd. Vad ska jag nu lista? Ge mig mer att lista!? Jag vill, nej, jag MÅSTE lista!

Inga kommentarer: