lördag 19 juli 2008

Vit men glad

Spanjorerna verkar inte forsta oss skandinavers behov av att sola, och bygga en jamn branna som vi sedan lite forsiktigt skrytsamt kan smyga fram for vara vanner vid hemkomst. Varje gang vi ar pa stranden sa ar det nagon som tvingar pa mig solskyddsfaktor - och inte 8 eller 12, utan 20. Jag kan ju lika garna ga kladd i overall! - eller flyttar parasollen over mig. De har ju en fin spansk aret-runt-branna, medan jag ar en blek och kanslig svensk som maste tas hand om.

"You're getting red Mikael!" Skriker nagon nar jag legat i solen tio minuter.
"Well that's the fucking point!" Vill jag svara, men det kan jag ju inte. Jag ar ju gast och en slags ambassador for det svenska folket. Atminstone ser jag mig som det. Dessutom vill jag inte ge mig in i diskussion med en spansk. Allra helst inte med Miguels gravida syster. Det ar oftast hon som ser efter mig, och hon har redan klivit in i en slags tidig mammaroll - 0mtanksamt irriterande.

Dessutom ater vi och sover under de timmar solen tar som bast. Vafan! Jag kommer ju se ut som en finne nar jag kommer hem, eller i basta fall en engelsman. Hur ska da nagon forsta att jag varit pa utlandet?!

Inga kommentarer: