tisdag 22 juli 2008

Kurs i kanarianska

Det ar ungefar som spanska, forutom vissa ord. Som buss. Pa spanska heter det autobus, eller bara bus. Tror jag. Har pa Kanarieoarna heter det guagua. Mycket roligt. Som smabarn som nyss lart sig prata. Och sa forestaller jag mig att de aldrig sett farkosten forut, och pekar och utbrister nagot gutturalt i ren overraskning: GUAGUA!

Men egentligen kommer det fran tiden da britterna var har och harjade. De dopte bussarna till wagons, och wagon pa infodingarnas sprak blev snart guagua. Ett fantastiskt ord att saga! Prova sjalva: guagua (uttalas: wahwah)

2 kommentarer:

Anonym sa...

man säger guagua på cuba också. så det kommer inte vara några problem om du åker dit.
guagua betyder även bebis eller spädbarn. inte för att jag tror det har ngt med saken att göra...

Anonym sa...

fränt! då var mitt första ord inte alls mamma eller pappa utan buss!
/is